Ei-kaupallinen yhteisöradio on paljon vanhempi kuin luulemmekaan, sillä 90 vuotta sitten Tampereella aloitti toimintansa Tampereen Puhelinosuuskunnan talon ullakolla toimintansa radioasema:
" Radioaseman ympärille perustettiin myös Tampereen Radioyhdistys, josta
tuli uuden radioaseman omistaja keväällä 1924. Radioyhdistyksen
hallituksessa oli mukana keskeisiä tamperelaisia vaikuttajia kuten
sähkölaitoksen johtaja J.A. Simola ja varatuomari Yrjö Raevuori. Vuoden
1927 radiolain muutokseen asti Tampereen radioyhdistys myi myös
radiolupia asemansa kuuntelua varten."
Tampere Suomen radiotoiminnan urauurtajana
http://www15.uta.fi/koskivoimaa/liikkuminen/1918-40/radio.htm
Radiopioneerit tamperelaisella ullakolla
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/radiopioneerit_tamperelaisella_ullakolla_97048.html#media=98227
Radio Yle 1:n talousohjelmassa "Mikä maksaa?" keskusteltiin 1.11. 2013 radiotoiminnasta ja hieman yhteisöradioista. Tampereen yliopiston tutkija Marko Ala-Fossi selvitteli ohjelman insertissä yhteisöradiotoimintaa, mutta studiossa
istuvat kaupallisten medioiden edustajat eivät näyttäneet olleenkaan ymmärtävän, mistä yhteisöradiossa on kyse.
Yhteisöradio ei kilpaile kaupallisten kanavien kanssa, koska se tuottaa ei-kaupallista sisältöä. Kaupallisissa radioissa tuskin lähetetään somalinkielisiä uutisia, soitetaan 10 minuutin freejatsikappaleita tai pidetään poliittisia puheita tai yhteiskunnallisia ruohonjuuritason keskusteluja. Yhteisöradio nimenomaan täydentää mediakenttää, edistää demokratia ja kansalaisten ilmaisunvapautta. Kaupallinen media on bisnestä, joka tuottaa siinä sivussa meille uutisia ja muuta ihmeteltävää sekä mainostajille myytäviä kuluttajia.
Sanoma-konsernissa ei ole oltu yhtään huolestuttaneita miljoonan euron vuotuisesta mielipidelehtituesta, vaikka nimenomaan sen printtimedia on vaikeuksissa. Sanomakin on sitä julkista tukea saanut viime vuosina mm. Tekesistä.
Yhteisömedian tunnustaminen saattaisi nimenomaan piristää nuutunutta media-alaa – myös kaupallisia medioita, koska se herättäisi ihmisten mielenkiintoa radiota ja televisiota kohtaan.
Yhteisömedian tunnustaminen saattaisi nimenomaan piristää nuutunutta media-alaa – myös kaupallisia medioita, koska se herättäisi ihmisten mielenkiintoa radiota ja televisiota kohtaan.
Mikä maksaa?
Mikä maksaa? Radioaalloilla kohti rikkauksia. Onko radiobisnes hyvä bisnes?
54 min
Mikä maksaa ohjelmassa
keskustellaan radiobisneksestä, studiossa Radio Porin toimitusjohtaja
Sampsa Jolma ja myyntijohtaja Erkka Jaakkola Nelonen Mediasta. Mukana
lähetyksessä myös tutkijat Marko Ala-Fossi ja Veijo Pönni – ja kentän
äänenä persoonallisen Järviradion toimitusjohtaja Markku Mäenpää.
Ohjelmaa toimittaa Juho-Pekka Rantala.
http://areena.yle.fi/radio/2024960
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti